saraagnesterese

Utflykt till Parma

Publicerad 2013-04-30 16:35:26 i Allmänt,

På lördagen åkte jag Frida och Hanna på en utflykt till Parma. Det ligger i regionen Emilia-Romagna så Frida kan skryta med att ha varit i 2 regioner i Italien under fyra dagar;)
Vi tog min bil dit och det tog ungefär 1,5 timma att köra dit och det gick bra. Men det regnade ganska mycket.
Vi parkerade bilen och vi var så fruktansvärt losta i början då vi inte hade en aning om var vi skulle gå. Så vi gick mot en marknad där det fanns väldigt tråkiga grejer. Vi försökte hitta till Centrum och vi var verkligen på helt fel håll (vilket vi upptäckte när vi skulle åka hem). Men tillslut kom vi fram till en katedral som vi precis hann att gå in i och ta lite kort innan de stängde. Den var jätefin! Sen efter det kom vi äntligen till centrum! Vi var jättehungriga så vi hittade en jätteliten men mysig resturang där vi beställde in parmaskinka som har varit torkad i 24 månader. Hur god som helst! Sen var inte maten vi fick så jättegod men vi behövde energi!
 
Sen gick vi och kollade lite olika byggnader och kyrkor som vi tog kort på och kollade in i. Kyrkorna här i Italien är så fina. De är målade i taken och det finns typ inte ett utrymme utan en utsmyckning, helt otroligt.
Sen hittade vi en riktig (eller en typisk) PROSCIUTTERIA där vi köpte focaccia och lufttorkad parmesansk skinka. Vi blev så glada att hitta den mysiga affären.

Sen kände vi oss klara och gick mot bilen (det var då vi insåg att om vi gått norrut typ 5 meter från parkeringshuset hade vi kommit centralt direkt. Men vi gick typ 2 timmar åt andra hållet och vimsade omkring...)

På kvällen åt jag och Frida mat och vår köpta skinka, drack rödvin och åt makroner. Jag började såklart gråta för jag ville att hon skulle stanna en vecka till:(
Sen gick vi och la oss, trötta me nöjda med en mysig dag i Parma!
 
 
 
 
Jag skulle ge en bit mat till Frida och så tappar jag den mittemellan våra tallrikar. Alltså vi skrattade i typ 5 minuter om detta!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Kerstin

Publicerad 2013-05-01 07:57:17

Tackar så mycket för alla fina bilder!!!
Sköt om dej nu, kramar från oss alla!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela